Objavljeno:
Ažurirano: 7. prosinca 2018

Prodam, Guido (Rijeka, 12. IX. 1882 − Budimpešta, 1. VII. 1948), konstruktor zrakoplova i pilot.

Od 1910. boravio je u Budimpešti, gdje je surađivao s konstruktorom Ernom Horvathom i letio njegovim zrakoplovima, te postao jedan od prvih letača i konstruktora zrakoplova u Austro-Ugarskoj Monarhiji. Godinu dana nakon prvoga hrvatskog uzleta Penkalina zrakoplova u Zagrebu, Prodam je održao prvi javni let u Rijeci 11. XII. 1911., postavši ujedno prvim zrakoplovcem u tadašnjoj državi koji je letio nad morem. Uzletio je s područja industrijske zone Piope, letio do Lovrana i natrag brzinom od 90 km/h na visini manjoj od 100 m zbog jaka vjetra. Drugi let preko Kvarnerskoga zaljeva ostvario je 17. V. 1912., kada je postao prvim zrakoplovcem koji je, iako prisilno, sletio na morsku površinu. Plan leta bio je preletjeti Učku, no zbog kvara motora sletio je u blizini Lovrana na udaljenosti većoj od 1 km od obale. Torpiraljka koja je pratila Prodamov let vratila ga je na obalu, gdje ga je s pobjedničkim vijencem dočekala publika koja let nije smatrala neuspjelim. Zrakoplov je izvučen iz mora idućega dana, a nagađa se da se radilo o aparatu Prodam I, prvom od ukupno tri jednokrilca koje je izradio u Budimpešti. Taj je zrakoplov bio jednosjed, raspona krila 8 m, a izradio ga je 1912. Iste godine izradio je i Prodam II, dvosjed raspona krila 9 m, duljine 8,2 m i mase 180 kg, koji je postizao brzinu od 50 čv (25,7 m/s). Iduće je godine prema državnome kriteriju za vojne zrakoplove izradio Prodam III, dvosjed raspona krila 11 m, duljine 8,5 m, mase 360 kg, koji je postizao brzinu od 62 čv (31,9 m/s), ali Prodamova konstrukcija nije prihvaćena u vojsci. Godine 1915. dragovoljno je pristupio austrougarskoj vojsci, a u zrakoplovstvo je ušao 1916., kada je letio zrakoplovom FliK 17 D. Na talijanskom je ratištu stradao 1918., kada je srušen u zračnoj borbi s britanskim Kraljevskim zračnim snagama te je teško ozlijeđen završio u zarobljeništvu. Nakon rata vratio se u Mađarsku te neko vrijeme radio u budimpeštanskom poduzeću za proizvodnju zrakoplova MAG. Uz hrvatski jezik, govorio je njemački, mađarski, talijanski i francuski. Svoj imetak posmrtno je ostavio mađarskom zrakoplovstvu.


Ostali podatci
Što pročitati?

L. Eleršek: Homo volans. Rani hrvatski avijatičari 1554. − 1927. Zadar, 2009., str. 145−154.

Prodam, Guido
Guido Prodam

Konstruktor zrakoplova i pilot.

Opći podatci
Ime
Guido
Prezime
Prodam
Mjesto i datum rođenja
Rijeka, 12. 09. 1882.
Mjesto i datum smrti
Budimpešta (Mađarska), 01. 07. 1948.

Kategorije i područja