Objavljeno:
Ažurirano: 3. prosinca 2018

pulaka, trojarbolni sredozemni trgovački jedrenjak u XVII‒XIX. st., vitke forme i zašiljena pramca. Jarboli su bili iz jednoga dijela, bez nastavka i koševa. Bio je čest tip jedrenjaka u Španjolskoj, Italiji i na istočnojadranskoj obali.

Dubrovačka pulaka u XVII. st. bila je namijenjena za jadranske i sredozemne trgovačke plovidbe. Prve su pulake, slično francuskim inačicama, imale križna jedra i golemo latinsko jedro na pramčanome jarbolu te prevelik krmeni gaz. Imale su do šest topova na svakom boku. Bile su duljine 15‒17 m, širine 7‒8 m, visine boka 4,5 m, gaza do 3 m, nosivosti 50‒60 t tereta, a imale su desetak članova posade.

 

Dubrovačka pulaka, XVII. st.

Dubrovačka pulaka u XVIII. st. bila je, u odnosu na prethodnicu iz XVII. st., novi brod, koji se održao i u XIX. st. Za razliku od francuskog uzora, koji je građen za ocean, dubrovačke pulake bile su prilagođene plovidbi Sredozemljem. Uklonjeno je latinsko jedro na pramčanome jarbolu, a trup je postao vitak, nalik → kekiji. Time se dobio brz i okretan višenamjenski jedrenjak, prilične nosivosti. Bila je duljine 17‒18 m, širine 7‒8 m, visine boka 5‒6 m, gaza 2‒3 m, nosivosti 75‒150 t.


Ostali podatci
Vidi još...
Što pročitati?

M. Kozličić: Hrvatsko brodovlje. Split, 1993.

Iz arhive LZMK-a

S. Vekarić: PULAKA. Pomorska enciklopedija, sv. 6, 1983., str. 335–336.

pulaka
Dubrovačka pulaka, XVIII. st.

Trojarbolni sredozemni trgovački jedrenjak u XVII‒XIX. st., vitke forme i zašiljena pramca.

Kategorije i područja