Objavljeno:
Ažurirano: 3. prosinca 2018

trabakul (trabakula, trabakuo), dvojarbolni tradicijski jedrenjak obalne plovidbe za prijevoz ljudi i dobara. Puna je, zdepasta oblika, s tupim zaobljenjem na uzdignutome pramcu i krmi. Dug je 14–30 m, širok 3,5–6 m, visok 1,5–2,5 m i nosivosti 40–200 t, te ima od četiri do osam članova posade. Za dublje more i teže uvjete plovidbe duž istočne jadranske obale gradio se umjereno zaobljena dna i uzvoja s umjerenim gazom, dok se za plovidbu plićim morem, uvalama i zaljevima sjevernoga Jadrana gradio gotovo ravna dna i zaokruženih bokova, s naglim prijelazom dna u bokove, malim gazom, te jakim zaobljenjem pramca i krme. Paluba se pružala cijelom duljinom broda, neke su izvedbe imale i jedan veći otvor grotla među jarbolima, kroz koji se ukrcavao i iskrcavao teret. Na pramcu i na krmi bile su i dvije manje prostorije za smještaj članova posade. Kao i kod → bracere, pramac su mu ukrašavala dva velika drvena oka ispod kojih su bila dva otvora za sidrene lance, dok je pramčana statva završavala duguljastom jabukom.

Trabakul je imao dva jarbola postavljena na jednakim udaljenostima između krmene i pramčane statve, na kojima su se razapinjala dva oglavna jedra pričvršćena na dvije oblice, te dug kosnik na pramcu za razapinjanje letnoga jedra, kojemu je vrh bio pričvršćen za pramčani jarbol. Neke su izvedbe imale predviđeno još jedno jedro, razapeto iznad glavnih jedara s prečkama. Oglavna jedra trabakula, specifična oblika, nazivala su se i trabakulna jedra. U XVIII. i XIX. st. rabilo se i po jedno posrtno jedro u području kosnika. Izrezbareno i ukrašeno dugačko rudo kormila (argola) dosezalo je gotovo do krmenoga jarbola, kako bi se moglo upravljati s veće udaljenosti. Trabakul je za sobom vukao i manju pomoćnu brodicu (→ kaić), koja se podizala uz brod posebno predviđenim sohama (grujama), a služila je za tegljenje broda kad ne bi bilo vjetra. Nakon II. svj. rata trabakuli su građeni s ugrađenim dizelskim motorom i manjim jedrima kao pomoćnim pogonom. Nekoć okosnica jadranske teretne plovidbe, danas se preuređuju u brodove namijenjene turističkoj ponudi.

Trabakul Duboka, izgrađen u Starome Gradu na Hvaru, 1878.

Ostali podatci
Vidi još...
Što pročitati?

L. Keber: Tradicionalne brodice hrvatskoga Jadrana. Zagreb, 2002., str. 61–70.

V. Salamon: Hrvatski tradicijski brodovi. U: More – hrvatsko blago (zbornik radova). Zagreb, 2016., str. 673–710.

Iz arhive LZMK-a

V. Karabaić: TRABAKUL. Pomorska enciklopedija, sv. 8, 1989., str. 186–187.

trabakul
Trabakul XIX–XX. st.

Dvojarbolni tradicijski jedrenjak obalne plovidbe za prijevoz ljudi i dobara.

Kategorije i područja