Dubrovačko pomorsko društvo (Associazione Marittima di Ragusa), brodarsko dioničko društvo duge plovidbe s jedrenjačkom prijevozničkom djelatnošću, sa sjedištem u Dubrovniku; djelovalo 1869–88.
U svrhu unaprjeđenja brodogradnje, odlučeno je da se izgradi brodogradilište u Gružu koje će za Društvo graditi brodove a prije same izgradnje nabavljena su tri jedrenjaka kako bi Društvo moglo odmah djelovati. Prvi jedrenjaci, nabavljeni 1870., bili su Prvi, Drugi i Treći dubrovački. Godine 1871. Društvo je prihvatilo novi Statut kojim se uz jedrenjake obvezalo graditi i parobrode, što se nije ostvarilo. Na vrhuncu moći (1875) imalo je 13 jedrenjaka duge plovidbe ukupne nosivosti 9466 t.
Jedrenjaci duge plovidbe Dubrovačkoga pomorskoga društva | |||
ime | tip | nosivost (t) | izgrađen |
Prvi dubrovački | bark | 722 | Rijeka, 1870. |
Drugi dubrovački | bark | 670 | Rijeka, 1870. |
Treći dubrovački | bark | 722 | Mali Lošinj, 1870. |
Četvrti dubrovački | bark | 626 | Gruž, 1871. |
Peti dubrovački | bark | 886 | Mali Lošinj, 1871. |
Šesti dubrovački | bark | 802 | S. Lorenzo kraj Trsta, 1870. |
Sedmi dubrovački | bark | 729 | S. Lorenzo kraj Trsta, 1870. |
Osmi dubrovački | bark | 699 | Gruž, 1871. |
Deveti dubrovački | bark | 640 | Gruž, 1872. |
Deseti dubrovački | bark | 805 | Gruž, 1873. |
Jedanaesti dubrovački | bark | 742 | Gruž, 1873. |
Dvanaesti dubrovački | nava | 1264 | Gruž, 1875. |
Petka | brik-škuna | 235 | Gruž, 1875. |
Jedrenjaci su najčešće prevozili pšenicu, ugljen, sol i drvnu građu između luka Jadranskoga, Crnoga i Sredozemnoga mora, ali putovali su i za New York, Boston, Singapur i druge luke.
Od 1873. dionice Društva više gotovo da se nisu kupovale. Poslovanje Društva je 1875. imalo minimalnu zaradu, a 1877. zarade nije ni bilo. Tada su se javile prve ideje o likvidaciji društva. Na sjednici 1880. Društvo je odlučilo smanjiti glavnicu i prodati brodove. Likvidacija je započela 1881., a dovršena je 1888.
Tijekom djelovanja Društva u gruškome je brodogradilištu izgrađeno šest jedrenjaka (1871–75). Poseban je bio nava Dvanaesti dubrovački, najveći brod ikada izgrađen u gruškom brodogradilištu i, nakon Imperatrice Elisabette (2500 t; izgrađena 1875. u Malom Lošinju), drugi brod po veličini u austrijskoj trgovačkoj mornarici. Ugarska trgovačka mornarica u to doba nije imala brod nosivosti veće od 1000 t. Društvo je oživjelo brodograditeljsku djelatnost u Gružu, ali zbog nepovoljnih prilika u pomorstvu (prijelaz s jedrenjačkoga prijevoza na parobrodarski, popravci brodova, isplate dividendi) samo nije moglo opstati.
Arhiv Dubrovačkog pomorskog društva danas se čuva u Državnom arhivu u Dubrovniku.
M. Foretić: Osnivanje Dubrovačkog pomorskog društva 1869. godine. Naše more, 12(1965) 3–4, str. 135–136. I. Perić: Kratak tok daljeg uspona i naglo nestajanje jedrenjaka iz duge i velike obalne plovidbe. Građa za gospodarsku povijest Hrvatske, 20(1984), str. 92–108.