Objavljeno: .
Ažurirano: 7. prosinca 2018.

motorni vlak, željezničko vozilo s vlastitim pogonom i prostorom za putnike, koje se sastoji od jednih ili više kola povezanih u sastav vlaka. Sastavljen je od jedne ili više pogonskih i nepogonskih jedinica. Pogonski motori mogu biti smješteni u jednoj jedinici, u dvjema jedinicama (na čelu i na začelju) ili raspoređeni uzduž jedinica. Za pogon se primjenjuju kolektorski ili trofazni elektromotori s napajanjem preko kontaktnoga strujnog vodiča (elektromotorni vlak, EMV) ili dizelski motori (dizelski motorni vlak, DMV) s hidrodinamičkim prijenosom snage ili s generatorom i pogonskim elektromotorima (dizelsko-električni motorni vlak). Dizelski motorni vlakovi uglavnom služe za lokalni i regionalni putnički prijevoz, dok elektromotorni služe za gradski i prigradski putnički prijevoz. Sukladno tomu, motorni vlakovi razlikuju se prema konstrukciji, koncepciji vuče, unutrašnjoj opremljenosti i udobnosti putovanja. Na prugama sa zavojima maloga radijusa primjenjuju se i vlakovi s nagibnom tehnikom, kojima se postiže djelovanje rezultantne sile što djeluje na sanduk vozila okomito na ravninu poda vagona, čime se povećava udobnost vožnje. Motorni vlakovi su ekonomičniji i fleksibilniji u odnosu na kompoziciju jedne ili više lokomotiva i putničkih vagona te im je povećana iskoristivost prostora.

Prvi parni motorni vlak bio je eksperimentalna jedinica koju su 1847. dizajnirali i izgradili James Samuel (1824–1874) i William Bridges Adams (1797–1872) u Velikoj Britaniji. Od 1906. benzinsko-električni motorni vlakovi testirali su se u Velikoj Britaniji, Australiji, Novom Zelandu i dr. Već 1912. postojalo je više elektrificiranih željeznica koje su se koristile električnim motornim vlakovima. Prvi dizelski električni motorni vlak ušao je u službu 1913. u Švedskoj. Tijekom 1930-ih dizelski motorni vlakovi proširili su se Velikom Britanijom, Francuskom, Njemačkom i dr.

Motorni vlakovi u Hrvatskoj

Na prugama u Hrvatskoj prvi dizelski motorni vlakovi pojavili su se 1955. pod nazivom šinobusi. Te godine iz tvornice Waggonfabrik Uerdingen iz Krefelda na pruge Jugoslavenskih željeznica stiglo je deset garnitura vlakova s oznakom serije JŽ 812 (HŽ 7221), a poslije je tvornica Goša iz Smederevske Palanke po licenci proizvela još 286 garnitura karakteristične srebrne boje. Željezničko transportno poduzeće Zagreb je u svojem voznom parku imalo 56 garnitura koje su pretežno prometovale na području Bjelovara, Varaždina, Osijeka, Vinkovaca i Karlovca.

Prvi su dizelski motorni vlakovi u tvornici → Đuro Đaković Grupa u Slavonskome Brodu proizvedeni 1938. Bili su to vlakovi za pruge uskotračnoga kolosijeka u BiH, u koje je ugrađena pogonska oprema mađarskoga poduzeća Ganz iz Budimpešte, a bili su u uporabi do 1968. Od 1980. do 1990. tvornica je proizvodila dvodijelne i trodijelne dizelske motorne vlakove za normalnu širinu kolosijeka (1435 mm), prema licenci poduzeća MACOSA iz Barcelone. Danas djelatna serija tih vlakova nosi oznaku 7121.

Dizelski motorni vlak serije HŽ 7121, proizveden u tvornici Đuro Đaković 1980–90.

U suradnji s drugim poduzećima iz SFRJ, → Tvornica željezničkih vozila Gredelj (TŽV Gredelj) iz Zagreba je 1961. prva u Europi izgradila prototip dizelsko-elektromotornoga vlaka (serije 611) s aluminijskom oplatom i dvojim motornim kolima. Godine 1963. u promet su puštene tri kompozicije toga popularno zvanog aluminijskoga vlaka, koje su prometovale prugom Zagreb–Beograd, a nakon njezine elektrifikacije vozile su na relaciji Zagreb–Split do 1974. U istoj je tvornici za zagrebačku Gradsku željeznicu 1959. izgrađen prvi aluminijski dizelsko-elektromotorni vlak za uskotračnu prugu, popularno zvan srebrna strijela, koji je povezivao Zagreb i Samobor do 1979. Od 2011. poduzeće proizvodi suvremeni niskopodni dizelski motorni vlak za regionalni putnički prijevoz serije 7022 te sudjeluje u proizvodnji niskopodnih elektromotornih vlakova za prigradski i za regionalni putnički promet.

Dizelsko-elektromotorni vlak serije 611, proizveden u Tvornici za izradu i popravak željezničkih vozila Janko Gredelj Zagreb 1961.

Dizelsko-elektromotorni vlak srebrna strijela, proizveden u Tvornici za izradu i popravak željezničkih vozila Janko Gredelj Zagreb 1959.

Dizelski motorni vlak serije 7022, proizveden u Tvornici željezničkih vozila Gredelj Zagreb, 2011.

Od 1970-ih hrvatskim elektrificiranim prugama prometuju serije elektromotornih vlakova 6111 (izgrađenih 1976−79. u tvornici MÁVAG u Budimpešti), uglavnom kao vlakovi gradsko-prigradske željeznice. Najnovija serija domaćega niskopodnog elektromotornog vlaka za regionalni promet oznake 6112 proizvedena je u konzorciju poduzeća TŽV Gredelj i → Končar–Elektroindustrija, a uvedena je u promet 2011.

Električni vlak serije 6112 HŽ Putničkog prijevoza, proizveden u tvornici Končar – Elektroindustrije, 2011–16.

Poduzeće Končar od 2015. proizvodi seriju dizelsko-električnoga vlaka 7023 za regionalni prijevoz koji predstavlja trodijelnu dizelsko-električnu niskopodnu garnituru.

Serija dizelskih motornih vlakova 7123 poduzeća Bombardier Transportation sa sjedištem u Berlinu, nabavljena 2004., bila je prva serija opremljena nagibnom tehnikom u RH koja je pridonijela većoj udobnosti i brzini putovanja. Unatoč tomu, motorni vlak te serije sudjelovao je u najtežoj željezničkoj nesreći od samostalnosti RH koja se dogodila 2009. nedaleko od Splita.

Proizvodnja motornih vlakova u Hrvatskoj od njezinih početaka, do najnovijih dostignuća, primjer je kako domaće znanje i poduzetništvo može rezultirati visokotehnološkim proizvodom vrhunskog dizajna, prepoznatljivim i u svjetskim razmjerima.


Ostali podatci
Vidi još...
Što pročitati?

J. Zavada: Željeznička putnička vozila i njihov razvoj. Bilten znanstvenog savjeta za promet JAZU, 2(1989) 2, str. 38−42.

J. Zavada: Dizelsko-motorni vlakovi za prigradski promet. Promet, 4(1992) 2, str. 31−34.

 P. Kovač: Niskopodni dizel-električni motorni vlak za regionalni prijevoz. Željeznice 21, 10(2011) 4, str. 7−11.

P. Despotović: Lokomotive, vagoni, motorni vlakovi i tramvaji. U: Industrija Đuro Đaković. 90 godina strojogradnje u Slavonskom Brodu. Slavonski Brod, 2012., str. 32−39.

A. Topčić i suradnici: Tvornica šinskih vozila. U: Industrija Đuro Đaković. 90 godina strojogradnje u Slavonskom Brodu. Slavonski Brod, 2012., str. 63−91.

Mrežne poveznice
motorni vlak
Motorni vlak serije 7023, izgrađen u tvornici Končar – Električna vozila, 2016.

Željezničko vozilo s vlastitim pogonom i prostorom za putnike, koje se sastoji od jednih ili više kola povezanih u sastav vlaka.

Kategorije i područja
Kategorija
Područje