Objavljeno:
Ažurirano: 27. studenoga 2018

Sarić, Ivan (Subotica, 27. VI. 1876 – Subotica, 23. VIII. 1966), konstruktor, biciklist, zrakoplovac.

Završio je Višu trgovačku školu 1897. u Miskolcu. Radni vijek proveo je kao niži činovnik gradske uprave u Subotici. Iako bez tehničkog obrazovanja, bio je vrstan poznavatelj mehanike. Izradio je drveni bicikl te konstruirao motocikl i automobil. Biciklizmom se počeo baviti 1891. te je, svrstavši se među ponajbolje bicikliste Austro-Ugarske, postizao vrhunske rezultate na velikim natjecanjima, među njima prva mjesta u utrkama na 10 km na prvenstvu Ugarske 1897. i 1898., na 10 i 25 km na prvenstvu Austrije 1899., na 100 km na prvenstvu Ugarske 1900.

Zrakoplovstvom se počeo baviti 1909., nakon posjeta zrakoplovnoj priredbi u Parizu. Izgradio je 1910. jednokrilni zrakoplov Sarić I, po uzoru na tip XI Francuza Louisa Blériota. Raspon krila zrakoplova bio je 8,5 m, a duljina drvenoga trupa 7,5 m. Pokretao ga je trocilindrični motor Anzani snage 25 KS (18,6 kW) koji mu je poslao Nijemac Arthur Delfosse, vlasnik tvornice motora i automobila. Nakon nekoliko uspješnih pokusa, Sarić je zrakoplovom održao javni let u Subotici 16. X. 1910. Time je postao drugi Hrvat u povijesti koji je konstruirao zrakoplov, nakon → Slavoljuba Eduarda Penkale. Ograničen malom snagom motora, dao je u subotičkoj tvornici Rotman izgraditi peterocilindrični zvjezdasti motor snage 50 KS (37,3 kW), sličan motoru Gnome, te je u Subotici izveo jedan od prvih javnih letova u tadašnjoj Ugarskoj, na visini od približno 20 m. Do 1911. napravio je niz preinaka i poboljšanja na svojem zrakoplovu te ga nazvao Sarić II. Bio je pojačane konstrukcije, izmijenjenoga repnog dijela, s većom elisom, zaštitnim skijama na glavnome stajnom trapu i sedmerocilindričnim motorom poduzeća Delfosse snage 60 KS (44,7 kW). Raspon krila bio mu je 11 m, duljina 8,9 m, masa 280 kg te je postizao brzine od 50 čvorova (92,6 km/h). Za I. svj. rata Sarić je mobiliziran te je radio u tvornici zrakoplova u Fischamendu (okolica Beča) kao kontrolor proizvodnje. Godine 1917. konstruirao je model helikoptera pokretan zvjezdastim motorom, koji je pokazao odlične rezultate u letu.

Bavio se fotografijom, bio promicatelj sporta, jedan je od osnivača Nogometnoga kluba Bačka, prvoga u Subotici i Vojvodini. Rekonstrukcija zrakoplova Sarić I iz 1959. čuva se u muzeju zrakoplovstva u Beogradu. Tehnička škola i klub zrakoplovaca u Subotici te sportska zračna luka u Bikovu nose njegovo ime.


Ostali podatci
Što pročitati?

L. Eleršek: Ivan Sarić, pilot i konstruktor. Hrvatski vojnik, 5(2008) 215, str. 24–25.

L. Eleršek: Homo Volans. Rani hrvatski avijatičari 1554.–1927. Zadar, 2009., str. 127–130., 150–151.

Što posjetiti?

Muzej vazduhoplovstva u Beogradu, rekonstrukcija zrakoplova Sarić I iz 1959

Sarić, Ivan
Ivan Sarić

Konstruktor, biciklist, zrakoplovac.

Opći podatci
Ime
Ivan
Prezime
Sarić
Mjesto i datum rođenja
Subotica (Srbija), 27. 07. 1876.
Mjesto i datum smrti
Subotica (Srbija), 23. 08. 1966.

Kategorije i područja
Kategorija
Područje