Hrvatske ceste d. o. o., poduzeće za upravljanje, građenje i održavanje državnih cesta sa sjedištem u Zagrebu osnovano 2001. Operativni je nositelj jedinstva i cjelovitosti cestovnog sustava, s nadležnošću za podsustav mreže državnih cesta bez naplate. Poslovne aktivnosti obuhvaćaju poslove građenja i rekonstrukcije državnih → cesta; financiranje građenja, rekonstrukcije i održavanja državnih cesta; djelatnost upravljanja projektom gradnje; vođenje jedinstvene banke podataka o javnim cestama; programiranje i planiranje razvoja javnih cesta, ukupno projektiranje za državne ceste i projektiranje s istražnim radovima; obavljanje operativnih poslova tehničko-tehnološkog jedinstva sustava javnih cesta prema strategiji, putem temeljnih prostornih, prometnih, tehničkih i ekonomskih istraživanja i analiza; zaštitu okoliša od utjecaja prometa na državnim cestama; praćenje prometnog opterećenja i prometnih tokova na javnim cestama.
Prethodnica Hrvatskih cesta, Zajednica za ceste, osnovana je nakon II. svj. rata kada je započeo razvoj suvremene mreže cesta u Hrvatskoj. Hrvatska je 1945. imala 2,5% mreže moderniziranih (asfaltiranih) cesta, s niskim stupnjem motorizacije. Prvu razvojnu fazu do 1956. karakteriziralo je administrativno upravljanje i proračunsko financiranje razvoja i održavanje cestovne infrastrukture. Poslove vezane uz modernizaciju, rekonstrukciju i izgradnju obavljali su savezni, republički, kotarski i općinski organi uprave. Drugu fazu do 1961. i dalje karakterizirao je nizak stupanj razvijenosti cestovne mreže. Uz proračunsko financiranje, u tom razdoblju pojavili su se i prvi namjenski izvori za ceste: pristojbe na motorna i zaprežna vozila, porezi privatnih prijevoznika i kazne za prometne prekršaje. U razdoblju do 1967. donesen je Zakon o javnim cestama i Zakon o poduzećima za ceste. Napušten je dotadašnji sustav upravljanja, organiziranja i financiranja cesta. Osnovana su poduzeća za ceste sa zadaćom održavanja i gradnje cesta te za obavljanje drugih manjih poslova vezanih uz cestovni promet. Uvedene su naknada za ceste u maloprodajnoj cijeni benzina i plinskog ulja te pristojbe na inozemna motorna vozila. Razvojnu etapu 1968–75. obilježio je daljnji razvoj sustava kao i napuštanje određenih postavki. Oformljena su četiri regionalna fonda za ceste s osnovnom funkcijom financiranja i održavanja regionalnih i magistralnih cesta. Prestala je funkcionirati Zajednica poduzeća za ceste, a sva prava i obveze preuzeo je Republički fond za ceste. U tom razdoblju sagrađeni su mnogi veći cestovni objekti. Razvojna etapa 1976–90. bila je određena novim Ustavom i Zakonom o javnim cestama iz 1974., na temelju kojih je sljedeće godine osnovana Samoupravna interesna zajednica za ceste Hrvatske te četiri regionalne zajednice i 105 lokalnih zajednica za ceste. Na temelju samoupravnog sporazuma 13 RO za održavanje cesta održavale su ceste na dugoročnoj osnovi, a gradnja cesta obavljala se putem ustupanja radova na tržišnoj osnovi. Od 1945. do 1985. izgrađeno je i modernizirano 3366 km glavnih magistralnih cesta, a ukupno stanje cestovne mreže na kraju tog razdoblja iznosilo je 27 474 km, od čega 18 928 km sa suvremenim kolnikom. Početkom 1980-ih izgrađeni su → Krčki most, zagrebačka zaobilaznica, → tunel Učka, a započela je izgradnja zaobilaznica gradova Rijeke, Osijeka i Splita. U RH je 1990. bilo 21 525 km cesta sa suvremenim kolnikom.
Nakon osamostaljenja RH i promjene političkoga i gospodarskoga sustava došlo je do temeljne izmjene sustava gospodarenja cestama. Sustav je centraliziran i osnovano je javno poduzeće Hrvatske ceste za ukupnu mrežu cesta. Uspostavljena je i radna jedinica za autoceste kao i radne jedinice za održavanje ostale mreže cesta. Novi preustroj započeo je 1996. donošenjem novog Zakona o javnim cestama, te njegovim izmjenama i dopunama 1997. Postupno se provela decentralizacija javnog poduzeća Hrvatske ceste te su se izdvojile nekadašnje jedinice za održavanje koje su se bavile investicijama i u njima je započeo proces privatizacije. Ostale organizacije koje su se bavile održavanjem pretvorene su u društvo kapitala s postupnim procesom privatizacije. Za gospodarenje (upravljanje i financiranje) županijskim i lokalnim cestama osnovane su županijske uprave za ceste sa svojim izvornim prihodima. Javno poduzeće Hrvatske ceste pretvoreno je u Hrvatsku upravu za ceste, koja je bila nadležna za gospodarenje državnom mrežom cesta, uključujući i autoceste, s financiranjem putem državnoga proračuna. Nakon donošenja Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o javnim cestama Hrvatska uprava za ceste preustrojena je 2001. u Hrvatske ceste d. o. o. i → Hrvatske autoceste u vlasništvu RH. Tim su izmjenama Hrvatske ceste dobile svoje izvorne prihode sa samostalnošću gospodarenja. U tom trenutku RH je imala oko 30 000 km javnih cesta (državnih, županijskih i lokalnih). Danas Hrvatske ceste gospodare mrežom od 7307,6 km (2021) državnih cesta, a svoje aktivnosti provode u skladu s četverogodišnjim Programom građenja i održavanja javnih cesta koji donosi Vlada RH. Poduzeće zapošljava oko 440 radnika.
V. Bizjak, S. Boban, Ž. Vivioda: Hrvatske ceste d. o. o. krovna organizacija cesta u Hrvatskoj. Ceste i mostovi, 49(2003) 5/6, str. 8–17.
D. Šego, T. Dodig: Razvoj građenja cesta u Republici Hrvatskoj kroz povijest. Zbornik radova Veleučilišta u Šibeniku, 13(2019) 1/2, str. 121–132.
Zajednica za ceste