Objavljeno: .
Ažurirano: 6. prosinca 2018.

Tvornica motora Zagreb (TMZ), tvornica mopeda, skutera, motornih pumpi, stacionarnih motora i malih poljoprivrednih strojeva, osnovana 1950. u Zagrebu. Nastala je iz radionice prototipova pri Industrijsko-projektnom birou Ministarstva industrije NR Hrvatske, a s radom je započela 1948., izradbom prototipa temeljenoga na BMW-ovu trkaćem motociklu s četverotaktnim motorom radnoga obujma 500 cm3. Od 1950. do 1952. u konstruktorskom timu surađivao je i → Rudolf Fizir, izrađivao se prototip motocikla s motorom od 350 cm3, a potom i prototip izvanbrodskoga motora Dubrava. Ambiciozni planovi koji su predviđali njihovu serijsku proizvodnju od 1954. nisu ostvareni. Prema licenci austrijskog poduzeća Halleiner Motorenwerke (HMW) i u suradnji s njim, 1957. počela je serijska proizvodnja mopeda TMZ 50 SL, pokretanoga jednocilindričnim dvotaktnim motorom hlađenim zrakom, male snage i radnoga obujma (1,6 kW; 49,9 cm3). Za upravljanje njime nije trebalo položiti vozački ispit niti je moped morao biti registriran. Isprva su se mopedi u Zagrebu samo sastavljali, a uskoro je započela vlastita proizvodnja dijelova, kojih se već sljedeće godine proizvodilo 50%. Izradba aluminijskih odljevaka od tlačnoga lijeva i velikih limenih otpresaka nije bila isplativa zbog malih proizvodnih serija, pa su se oni i dalje uvozili iz Austrije.

Moped TMZ 50 SL, Tehnički muzej Nikola Tesla, Zagreb

Skuter Švrća, Tehnički muzej Nikola Tesla, Zagreb

Nakon mopeda TMZ 50 SL, u TMZ-u je 1960. počela serijska proizvodnja skutera Švrća vlastite konstrukcije, nazvana po liku iz Disneyeva animiranoga filma. Prototip skutera, koji također nije morao biti registriran niti je trebalo položiti vozački ispit, a trošio je 1,3 l goriva na 100 km te razvijao brzinu od 50 km/h, osmišljen je 1958. Motor, prednja i stražnja vilica, upravljač i električna instalacija bili su kao u mopeda TMZ 50 SL; mjenjač je bio trobrzinski, a karoserijski dijelovi potpuno novi. Od 1952. tvornica je proizvodila i stacionarne dvotaktne motore hlađene zrakom Savica vlastite konstrukcije, radnoga obujma 175 i 285 cm3, a sve je dijelove, osim kugličnih ležajeva i električnih uređaja, proizvodila domaća industrija. Motori su služili za pogon malih poljoprivrednih strojeva i vatrogasnih pumpi. Godišnje proizvodne mogućnosti TMZ-a 1960. bile su 2700 mopeda i skutera, 3000 stacionarnih motora, 900 motornih pumpi i 500 malih poljoprivrednih traktora. Zbog politike planskoga gospodarstva u tadašnjoj državi, u koju se nije uklapala, tvornica nije mogla doći do financijskih sredstava za modernizaciju i proširenje proizvodnje, pa je 1963. zatvorena. Prostore na Žitnjaku preuzela je tvornica → Prvomajska, a strojevi i preostali dijelovi preseljeni su u Srbiju, gdje se ubrzo odustalo od proizvodnje.

Proizvodni pogon, 1958.

Ostali podatci
Što pročitati?

I. Mahalec, V. Medica, M. Zrna: Stoljeće tehnike i motornih vozila u Hrvatskoj. U: Retracing the Puch track. Maribor, 2001.

Što posjetiti?

Tehnički muzej Nikola Tesla, moped TMZ 50 SL

Muzej automobila Ferdinand Budicki u Jablanovcu

Tvornica motora Zagreb
Promidžbeni materijal za moped Švrća, 1964

Tvornica mopeda, skutera, motornih pumpi, stacionarnih motora i malih poljoprivrednih strojeva, osnovana 1950. u Zagrebu.

Opći podatci
Mjesto osnutka
Zagreb
Godina osnutka
1950.
Godina prestanka rada
1963.
Povezana poduzeća

Kategorije i područja
Kategorija
Područje
Uže područje