Objavljeno: .
Ažurirano: 14. prosinca 2023.

Bernardi, Bernardo (Korčula, 16. XII. 1921 – Bol, 20. VII. 1985), arhitekt i dizajner, jedan od najvažnijih predstavnika dizajna u Hrvatskoj, istaknuo se oblikovanjem interijera i namještaja. Diplomirao je arhitekturu 1948. na Tehničkome fakultetu u Zagrebu, gdje je 1946–51. radio kao asistent → Zdenka Strižića na Katedri za projektiranje. Od 1951. do smrti djelovao je kao slobodni umjetnik. U više je navrata studijski boravio u Francuskoj, Danskoj, Finskoj, Švedskoj i SAD-u.

U središtu je njegova stvaralaštva oblikovanje interijera i tipova namještaja za industrijsku proizvodnju. Interijeri mu se odlikuju usklađenim i smirenim odnosima te visoko odnjegovanim ukusom u okviru jedinstvene i estetski logične koncepcije prostora, a funkcionalni namještaj čistim plohama od prirodnih materijala. Među mnogobrojnim turističko-ugostiteljskim objektima ističu se: interijeri kavane Neboder (1957–59), restorana Taverna (1962) i Lovački rog (1968) u Zagrebu, bara Labirint u Dubrovniku (s R. Nikšićem, 1958–59), hotela Tiha (1964), Maestral (1965), Berulia i turističkoga centra (1969) u Brelima te hotela Goričina u Kuparima (1979). Također je oblikovao interijere odgojno-obrazovnih ustanova poput dječjeg vrtića u Školi za odgajatelje u Habdelićevoj ulici u Zagrebu (1951), osnovne škole u Kumrovcu (1955) te Radničkog sveučilišta Moša Pijade (danas Pučko otvoreno učilište) u Zagrebu (1961). Radio je i na uređenju unutrašnjih prostora znanstvenih institucija kao što su Historijski institut u Zadru (1954) i Društvo arhitekata Hrvatske u Zagrebu (1954). Obnovio je i preuredio interijere u više sakralnih objekata, među ostalima u ceremonijalnoj zgradi Novoga groblja u Novom Sadu (1972), crkvama Gospe Sinjske u Sinju (1974–81), sv. Ivana u Zadru (1977) i Svetog Duha u Zagrebu (1982–84), kao i u poslovnim i javnim prostorima – u zračnim lukama Zagreb (1966., 1973) i Zadar (1967), jugoslavenskoj ambasadi u Londonu (1973), Multimedijskom centru u Zagrebu (1975), redakciji časopisa Start u Zagrebu (1976), robnoj kući Prima II u Splitu (1966), upravnoj zgradi SIMPO u Vranju (1977) i predsjedništvu vlade Angole u Luandi (1978).

Interijer Radničkoga sveučilišta Moša Pijade, Zagreb

Nastojeći uskladiti odnos između zahtjeva suvremene pedagogije i tadašnjih mogućnosti proizvodnje, bavio se problematikom oblikovanja namještaja odgojno-obrazovnih objekata, te osmislio tipski namještaj za škole u Hrvatskoj (1952). Autor je sistemskoga pokućstva za stan Ber (1964), te u suradnji s Tvornicom TVIN iz Virovitice programa uredskoga namještaja Pan (1966), Skan (1967) i Betatvin (1978) kao i sustava za stanove i hotele Dorma (1977). Posebice se ističe naslonjač A4, proizveden 1961. za potrebe Radničkog sveučilišta Moša Pijade, koji svojom modernistički jednostavnom linijom i ergonomski određenim proporcijama ističe Bernardijev znanstveni pristup dizajnu.

Stolica A2, 1954., 1. nagrada na Prvome Zagrebačkom trijenalu za industrijski dizajn, 1955.

Naslonjač, 1953., Osnovna škola Maršal Tito, Kumrovec

Naslonjač A4, 1961.

Naslonjač A4, Pučko otvoreno učilište, Zagreb

Među njegovim su važnijim arhitektonskim ostvarenjima stambene zgrade za učitelje u Kumrovcu (1955) te hoteli Marko Polo (1967) i Liburna (1985) u Korčuli, za koje je oblikovao i interijer. Sudjelovao je na mnogobrojnim izložbama kao što su Zagrebački salon, Zagrebački trijenale, Porodica i domaćinstvo u Zagrebu, Bijenale industrijskog oblikovanja u Ljubljani, Umjetnost i industrija u Beogradu, izložbe primijenjene umjetnosti i dizajna u Besançonu i Parizu, i dr. Bio je predsjednik Udruženja likovnih umjetnika primijenjenih umjetnosti Hrvatske – ULUPUH-a (1958–67) i Saveza likovnih umjetnika primijenjenih umjetnosti Jugoslavije – SLUPUJ-a (1967–70), suosnivač umjetničke skupine → EXAT 51 (1950), Centra za industrijsko oblikovanje (CIO) u Zagrebu (1964) te Društva dizajnera Hrvatske (1983). Jedan je od najistaknutijih zagovaratelja visokoškolskog studija dizajna u Hrvatskoj i osamostaljenja dizajna kao struke. Za stručni i društveni rad dobio je mnogobrojne nagrade i priznanja, među ostalima godišnju Nagradu »Vladimir Nazor« (1967) te Nagradu »Viktor Kovačić« za životno djelo (1984). Nagrada udruženja hrvatskih arhitekata za najuspjelije ostvarenje u području dizajna i unutrašnjeg uređenja, koja se dodjeljuje od 1988., nosi njegovo ime.

Hotel Marko Polo, Korčula, 1967.

Ostali podatci
Što pročitati?

Bernardo Bernardi. Zagreb, 1992.

I. Ceraj: Bernardo Bernardi – spiritus movens inicijalnog razdoblja uspostave dizajna u Hrvatskoj. Art bulletin, (2013) 63, str. 98–119.

I. Ceraj: Bernardo Bernardi. Dizajnersko djelo arhitekta 1951. – 1985. The Design Work of an Architect 1951. – 1985. Zagreb, 2015.

Iz arhive LZMK-a

Ž. Domljan: BERNARDI, BERNARDO. Hrvatski biografski leksikon, sv. 1, 1983., str. 698–699.

Bernardi, Bernardo

Arhitekt i dizajner, jedan od najvažnijih predstavnika dizajna u Hrvatskoj, istaknuo se oblikovanjem interijera i namještaja.

Opći podatci
Ime
Bernardo
Prezime
Bernardi
Mjesto i datum rođenja
Korčula, 16. 12. 1921.
Mjesto i datum smrti
Bol na Braču, 20. 07. 1985.
Povezane osobe
Nikšić, Radovan,
Salaj, Matija,
Strižić, Zdenko
Povezana poduzeća
Povezane udruge
Centar za industrijsko oblikovanje,
EXAT 51,
Hrvatsko dizajnersko društvo
Nagrada
Nagrada »Vladimir Nazor«,
Nagrada »Viktor Kovačić«

Kategorije i područja
Kategorija