Jeste li znali?


Jedan od prvih brodskih dizelskih motora na svijetu, ugrađen na drveni jedrenjak Neviđane, izradio je 1905. splitski obrtnik Petar Rossi.

Tvornica Šestan-Busch iz Preloga najveći je europski proizvođač protubalističkih kaciga.

Šibenčanina Fausta Vrančića, koji je u svojoj knjizi Novi strojevi (oko 1615), među ostalim, opisao konstrukciju padobrana, općenito se smatra izumiteljem te naprave.

Prvi parni stroj u Hrvatskoj, ujedno i prvi takav stroj u jugoistočnoj Europi, instaliran je 1833. u Tvornici papira Rijeka.

Prvi hrvatski riječni parobrod Sloga zaplovio je Savom 1844., a prvi hrvatski morski parobrod Hrvat zaplovio je Jadranom 1872.

Pastor – TVA je na međunarodnome natječaju 2017. dobio posao opremanja Europskoga parlamenta u Strasbourgu svojim protupožarnim aparatima. Ukupno je riječ o 1056 vatrogasnih aparata punjenih vodom i pjenom koji su ekološki znatno prihvatljiviji od tradicionalnih aparata punjenih prahom.

Mehanička olovka, tzv. penkala, koju je Slavoljub Penkala patentirao 1906. te proizvodio u svojoj tvornici, prodana je u više od 100 000 primjeraka diljem svijeta.

Hrvatski istraživač Ivan Visin svojim brodom Splendido oplovio je 1852–59. svijet, preplovivši 101 297 nautičkih milja. Nakon Ferdinanda Magellana bio je peti kojemu je to uspjelo.

Koncepciju svemirske orbitalne postaje nalik kotaču, opisanu u djelu Odiseja u svemiru 2001. A. Clarka, osmislio je 1929. Puljanin slovenskoga podrijetla Herman Potočnik Noordung.

Vladimir Prelog, dobitnik Nobelove nagrade za kemiju 1975., surađivao je s mnogim hrvatskim znanstvenicima te se smatra osnivačem Zagrebačke škole organske kemije.

Guido Prodam prvi je pilot u Austro-Ugarskoj koji je na javnome letu u Rijeci 1911. letio nad morem, a 1912. prvi je sletio, iako prisilno, na morsku površinu.

Zagrebačka Prvomajska je 1984. proizvela numerički upravljanu, fleksibilnu transfer liniju, svrstavši se među malobrojne svjetske proizvođače te visokotehnološke opreme.

Mario Puratić je, zbog revolucionarnog izuma koloturnika za izvlačenje ribarskih mreža, 1975. u SAD-u proglašen izumiteljem godine.

Prvi putnički brod na dizelski pogon u svijetu bio je motorni brod Brioni, izgrađen 1910. u Trstu za Upravu Brijunskog otočja iz Pule, a do 1968. plovio je za riječku Jadroliniju.

Jedan od najvećih podzemnih aerodroma u Europi, s mogućnošću smještaja 58 zrakoplova, bio je vojni aerodrom Željava bivše JNA, izgrađen 1968. na granici RH i BiH.

Josip Ressel, izumitelj brodskoga vijka i šumar, niz godina brinuo se za razvoj šumarstva u Istri i Primorju.

Hvarski prirodoslovac Grgur Bučić prvi je na temelju pokusa, koje je vodio 1867–72., razvio metodu umjetnog uzgoja spužava.

Sándor Alexander Riegler i Peter Salcher u Rijeci su proučavali zračne pojave koje nastaju oko puščanoga zrna pri letu nadzvučnim brzinama te eksperimentalno dokazali i opisali pojave udarnoga vala i proboja zvučnoga zida, koje je teorijski postavio Ernst Mach.

Električni automobil C Two Rimac Automobila, predstavljen na sajmu u Ženevi 2018., ima najbolje ubrzanje među tvornički proizvedenim automobilima na svijetu (1,97 s do 100 km/h).

Hrvatski robot RONNA, namijenjen asistiranju pri neurokirurškim operacijama, dobio je 2018. nagradu za najbolju inovaciju u medicinskoj tehnici.

Preteču modernih aerodinamičnih tunela izgradili su Peter Salcher i John Whitehead 1888. u riječkoj tvornici torpeda, radi snimanja pojava oko objekta u nadzvučnoj zračnoj struji.

Prvi torpedni brod na svijetu bila je 1868. u riječkom brodogradilištu braće Schiavon adaptirana topovnjača Gemse, na koju je ugrađena torpedna lansirna cijev, nov originalni Whiteheadov izum.

Tvorac prvoga zračnog broda krute konstrukcije (1896) je Zagrepčanin David Schwarz, iako se to postignuće do danas nezasluženo pripisuje F. von Zeppelinu.

Rimljani su za plaćanje solju rabili riječ salarium, pa se smatra da engleska riječ za plaću (salary) otuda vuče podrijetlo. Paška solana izdala je 1778. Paški Asignat, vrijednosni papir za sol, koji prema mnogim znanstvenicima predstavlja prvi hrvatski papirnati novac.

Prvi strojarski kolegiji na visokoškolskoj razini počeli su se predavati u Hrvatskoj 1866. na Mornaričkoj akademiji u Rijeci.

Kacige Šestan Busch prvi su registrirani hrvatski vojni proizvod u NATO-u. Jarboli za zastave pred zgradom UN-a proizvod su poduzeća Koplast-Šestan.

Prvi hrvatski školski brod Margita, izgrađen 1880., bio je ujedno prvi školski brod u Austro-Ugarskoj te jedan od prvih takvih brodova na Sredozemlju.

Prva taksistica bila je Zadranka Nerina Ćorić (1933), koja je 1951−53. bila vozačica u očevu prijevozničkom obrtu.

Najveći tankeri na svijetu izgrađeni u jednome dijelu su Alan Veliki, Hrvatska i Donat, nosivosti 166 000 t i duljine 281 m, porinuti 2004‒07. u Brodosplitu.