vjetrenjača, vjetrena turbina tradicionalne konstrukcije smještena u građevini karakteristična oblika, kojom se kinetička energija vjetra pretvara u mehanički rad u obliku vrtnje rotora za pogon pumpa, mlinova ili električnih generatora. Vjetrenjače suvremene konstrukcije, koje se nazivaju vjetroturbinama (→ turbina) ili vjetroagregatima, danas se općenito koriste za proizvodnju električne energije te su sastavni dio → vjetroelektrana. Konstrukcijski se dijele na one s horizontalnom osovinom i one s vertikalnom. Gotovo da nemaju negativnih utjecaja na okoliš, kao glavna zamjerka navodi se problem stvaranja buke pri vrtnji lopatica i pogonskoga mehanizma generatora, koja se danas smanjuje sve naprednijim rješenjima zvučne izolacije.
Vjetreni mlinovi se najranije javljaju u pustinjskim dijelovima Bliskog istoka gdje nema stalnih vodotoka. Vjetrenjače su kao građevni tip detaljno opisane u Sistanu, graničnome području između Perzije i Afganistana (IX. st.), kada su zbog još nepoznatog sustava okomitog prijenosa vrtnje sadržavale horizontalno kolo neposredno povezano s osovinom (jarbolom). U Europu iskustvo građenja vjetrenjača donose križari pa se takvi isprva drveni objekti sa zaokretnim trupom na podnožju već u XII. st. spominju u Francuskoj (1180) i Engleskoj (1191). Najstariji prikaz vjetrenjače sačuvan je u tzv. vjetrenjačkom psaltiru iz Canterburyja u Engleskoj (oko 1270). Inovativna i značajna tehnička rješenja vjetrenjača postavio je svojim crtežima → Faust Vrančić (1551−1617) u djelu Machinae novae 1615. ili 1616. Danas su vjetrenjače rasprostranjene diljem Europe i dio su tradicijske baštine mnogih zemalja, gdje su sačuvane u različitim arhitektonskim inačicama, primjerice na skandinavskom prostoru, u Nizozemskoj, Danskoj, Mađarskoj, Rumunjskoj, Španjolskoj, Malti te osobito u Grčkoj, gdje su postojeći vjetreni mlinovi oblikovno i tipološki najbliži poznatim primjerima s našega jadranskoga pojasa.
vjetrenjače u hrvatskoj
Najstariji spomen vjetrenjača u Hrvatskoj datira iz 1591., kada Franjo de Soppe na svome ladanjskom imanju, na otočiću Bapcu u Pašmanskom kanalu ugovara gradnju vjetrenoga mlina. Nije poznato je li izvedena, budući da na otočiću danas nema vidljivih ostataka takve građevine. Najstarije još postojeće kule vjetrenjača su one na otočiću Ošljaku u Zadarskom kanalu iz XVI. st., te u Bolu na otoku Braču s kraja XVIII. st. Sve ostale izgrađene su tijekom XIX. st. i napuštene početkom XX. st., kada se javljaju parni, motorni i električni mlinovi. Iako su vjetrenjače u sklopu hrvatske tradicijske arhitekture danas gotovo nestala skupina mlinova, tijekom povijesti bilo ih je iznimno mnogo, pa je prema podatcima Državnoga hidrometeorološkoga zavoda samo na srednjodalmatinskim otocima inventarizirano više od 400 takvih građevina. U ekonomskoj statistici mletačke Dalmacije iz 1796. priloženoj knjizi Riflessioni economico-politiche sopra la Dalmazia (1806) Ivana Luke Garanjina, navodi se čak 807 mlinova za žito, od čega je samo na otoku Braču tada bilo 125 uz nešto ručnih žrvnjeva, ponajviše vjetrenjača. Razmještene su bile duž cijele jadranske obale, s najsjevernijim poznatim primjerima u Medulinu te najjužnijima u Metkoviću i na otoku Lastovu. Bile su smještene uz morsku obalu na istaknutim vjetrovitim točkama (Stari Grad, Sutivan, Bol, Medulin), često i u samome mjestu na vrhu rive (Supetar, Postira) ili na brežuljcima iznad naselja (Malinska, Silba, Lastovo, Dračevica, Rogoznica, Mali Lošinj).
Svi poznati primjeri građeni su od kamena, vapnenim mortom, rustično, rjeđe s pritesanim blokovima ili klesanim detaljima (konzole, stubišta, dovratnici), zidova debljine 80–100 cm, neožbukanih pročelja (samo je lošinjski primjer iznimka). Kule vjetrenjača su valjkaste, natkrivene plitkim stožastim ili šatorastim kamenim krovom, promjera 4–6,5 m (iznimno u Malinskoj ta je mjera prelazila 8 m), visine 6-8 m, ovisno o tome jesu li jednokatne ili dvokatne. U unutarnjoj organizaciji prizemlje je služilo za mlinski pogon, a katne etaže, s po jednim većim prozorom, za stanovanje mlinara. Spiralna stubišta su konzolno ugrađena u obodne zidove. Vertikalno vjetreno kolo, redovito s osam trokutastih polja za platnena jedra koja su se mogla zatvarati i širiti, osovinom je bilo pričvršćeno pod krovnu kapu. Prijenos rotacije na središnji jarbol i žrvnjeve riješen je drvenim, poslije željeznim zupčanicima.
Vjetrenjača je u manjem broju bilo i u kontinentalnoj Hrvatskoj, u područjima bez vodotoka, primjerice na pustarama Belja u unutrašnjosti Baranje, gdje su se u doba nakon prestanka turske opasnosti proširile s mađarskih prostora.
Danas je opstalo svega 15 kamenih kula negdašnjih vjetrenjača te one koje nisu posve napuštene i ruševne služe sekundarnim funkcijama (ugostiteljstvo, trgovina, skladištenje, sakralna namjena), ali postoje i zamisli o obnovi ove specifične tradicijske baštine.