- Rijeka promet – podaci o tvrtki
Rijeka promet društvo s ograničenom odgovornošću za promet sa sjedištem u Rijeci, Fiumara br. 13, osnovano je 1998. godine, a njegov jedini osnivač i vlasnik je Grad Rijeka. Društvo je do reorganizacije 2015.godine imalo sveukupno 108 radnika. Reorganizacijom su se djelatnosti Društva usmjerile na užu specijalizaciju u prometu, te nakon izdvajanja djelatnosti kontrole i naplate parkiranja u drugu gradsku tvrtku, Rijeka promet danas ukupno ima 25 zaposlenih visokostručnih djelatnika.
Organizirana naplata parkiranja na parkiralištima u gradu Rijeci započela je koncem osamdesetih godina. Grad Rijeka tada raspolaže s oko 1.500 parkirnih mjesta. Tadašnji SIZ za ceste planirao je tijekom 1988.–89. godine i osnivanje poduzeća za upravljanje javnim parkiralištima, no ta zamisao nije realizirana. Još polovicom osamdesetih godina razmatra se i izgradnja plutajuće garaže na području Putničke luke. Krajem osamdesetih godina KD Čistoća preuzima od tvrtke Sigurnost upravljanje nekim parkiralištima, dok je upravljanje ostalim parkiralištima ugovoreno s nekoliko privatnih tvrtki preko javnog natječaja. Djelatnost premještanja nepropisno parkiranih vozila (tzv. pauka) u to vrijeme obavlja KD Autotrolej.
Ideja o osnivanju gradskog poduzeća koje bi se bavilo djelatnostima iz područja prometa napokon je ostvarena 1998. godine, kada je Gradsko vijeće donijelo odluku o osnivanju trgovačkog društva Rijeka promet d.o.o.
Novo društvo registrirano je kod Trgovačkog suda u Rijeci 16. lipnja 1998. godine, a već od 1. srpnja 1998. započinje radom.
Od listopada iste godine Društvo preuzima javna parkirališta od KD Čistoće, a djelatnost premještanja nepropisno parkiranih vozila “paukom “ od KD Autotrolej.
U sastav Društva u prosincu 1998. godine prelazi cjelokupna služba za prometnice iz Grada, koja nastavlja s organizacijom i nadzorom održavanja javnoprometnih površina i nerazvrstanih cesta. U istom mjesecu iz KD Autotrolej prelazi i služba koja se bavi održavanjem svjetlosne prometne signalizacije.
Početkom 1999. godine Rijeka promet preuzima i ostala javna parkirališta.
Do konca 1999. Rijeka promet upravlja s 20 parkirališta, odnosno s 2.513 parkirnih mjesta, a od 1. rujna iste godine uvodi se jedinstven automatski sustav naplate i kontrole parkiranja.
Od 1. siječnja 1999. godine Rijeka promet preuzima od TD Luka kamionski terminal Srdoči, kojega modernizira tijekom iste godine. Od početka 2000. godine Rijeka promet od tvrtke Elektromehanika kupuje upravnu zgradu koja postaje sastavnim dijelom terminala.U zgradi su smještene špediterske, carinske i druge službe čime su stvoreni uvjeti za poslovanje terminala na evropskoj razini
Tijekom 2001. izvršeno je projektiranje prve garaže na lokaciji u Ciottinoj ulici s 86 parkirnih mjesta, čija izgradnja započinje početkom 2002. godine, kao početak ambicioznog plana povećanja parkirno-garažnih prostora grada. Garaža je završena u 2004. godini.
Godine 2002. uveden je sustav plaćanja parking usluge putem mobilnog telefona.
Područje pod naplatom parkiranja dvaput je povećavano te je do 2005. godine obuhvaćeno cjelokupno uže središte grada s više od 4.000 parkirnih mjesta. Na više lokacija izgrađena su izvanulična parkirališta i opremljena suvremenom opremom za automatiziranu naplatu. Tijekom 2006. godine započela je izrada projektne dokumentacije za budući garažni objekt Zagrad B te preliminarni razgovori o mogućnosti financiranja izgradnje garažno-terminalskog objekta Zapadna Žabica.
U razdoblju 1996.–1997. godine Grad Rijeka započeo je s izradom projektne dokumentacije za izgradnju semaforskog sustava nove generacije, temeljenom na suvremenoj tehnologiji inteligentnih transportnih sustava (ITS). Rijeka promet preuzeo je zadatak realizacije te je od 2000. godine započela sustavna provedba projekta Automatskog upravljanja prometom (AUP). Odabran je sustav koji omogućava automatsko reguliranje semaforskog sustava u ovisnosti o prometnim opterećenjima. Ova tehnologija provjerena je u svijetu iHrvatskoj svrstava Grad Rijeku među europske gradove s naprednom prometnom infrastrukturom.
U 2000. godini izrađen je investicijski program s procjenom potrebnog ulaganja u visini od 4.152.000 DEM.
Tijekom 2001. godine postignut je sporazum među investitorima o financiranju projekta AUP.
U razdoblju 2002–2007. godine izvedene su tri faze izgradnje, čime je uže središte grada opremljeno novim sustavom AUP, a u razdoblju 2009-2016. Sustavu AUP priključeno je niz novih raskrižja. Ukupna vrijednost investicije u sustav AUP do danas iznosi 10.000.000 Eura. U prostorima Rijeka prometa uspostavljen je Prometni centar koji obavlja stalni nadzor i upravljanje prometom. U svojem funkcioniranju sustav je do danas u potpunosti opravdao dosadašnja ulaganja.
Rijeka promet stalno analizira i predlaže uvođenje novih tehnologija u sustav prometa, pa je u suradnji s KD Autotrolej izrađena studija uključenja javnoga gradskog prijevoza u sustav AUP te je pokrenut pilot-projekt radi ispitivanja opreme u operativnim uvjetima. Rezultati ispitivanja omogućit će odabir optimalne tehnologije kojom treba opremiti sustav javnoga gradskog prijevoza.
Društvo je registrirano za obavljanje sljedećih djelatnosti:
- Taksi služba
- Ostale prateće djelatnosti u kopnenom prijevozu
- Ostale prateće djelatnosti u vodenom prijevozu
- Ostale prateće djelatnosti u zračnom prijevozu
- Djelatnosti ostalih agencija u prijevozu
- Čišćenje svih vrsta objekata
* prijenos, vuča i premještanje protupravno parkiranih, znatno oštećenih i
napuštenih motornih vozila
* održavanje horizontalne i vertikalne signalizacije i svijetleće prometne
signalizacije u cestovnom prometu
* privez i odvoz brodova, jahti i ribarskih, športskih i drugih brodica i
plutajućih objekata
* ukrcaj, iskrcaj, prekrcaj roba
* skladištenje i prenošenje roba i drugih materijala
* ukrcaj i iskrcaj putnika
* održavanje objekata podgradnje i nadgradnje na lučkom području
* korištenje objekata podgradnje i nadgradnje na lučkom području i
morskog akvatorija
* prometno projektiranje, građenje, projektiranje i nadzor nad građenjem
* održavanje nerazvrstanih cesta i javnoprometnih površina.
Djelatnost Društva obavlja se preko dvije operativne službe:
Služba prometa bavi se poslovima nadzora i regulacije prometa na području Grada Rijeke, poslovima prometnog istraživanja, planiranja i projektiranja te održavanja vertikalne, horizontalne i svjetlosne signalizacije. Osim navedenoga, Služba planira i operativno vodi strateške investicije i projekte tvrtke.
Služba održavanja prometnica objedinjuje poslove održavanja nerazvrstanih cesta i javnoprometnih površina na području Grada Rijeke. Održavanje 250 km nerazvrstanih cesta finacira se iz proračuna Grada Rijeke (dio sredstava iz komunalne naknade).
Sjedište Društva, koje je ujedno poslovni prostor Uprave Društva, Službe prometa i Službe održavanja prometnica nalazi se u Rijeci, Fiumara 13, ukupne je površine 403 m². Prostor je u najmu od Grada Rijeke.
Zakonska regulativa
Trgovačko društvo Rijeka promet d.d. obavlja svoju djelatnost temeljem važećih akata republičke odnosno gradske razine.
Djelatnost održavanja nerazvrstanih cesta i javnoprometnih površina obavlja temeljem Zakona o komunalnom gospodarstvu (NN 26/03 – pročišćeni tekst, NN 82/04, NN 178/04) i Odluke o nerazvrstanim cestama na području Grada Rijeke (Službene novine Primorsko-goranske županije br. 6/05).
Temeljem Zakona o sigurnosti prometa na cestama (NN 105/04), predstavničko tijelo jedinice lokalne i područne samouprave, uz prethodnu suglasnost policijske uprave, uređuju promet na svom području tako da, između ostalog, određuju ceste s prednošću prolaska, parkirališne površine i način parkiranja, zabrane parkiranja i mjesta ograničenog parkiranja, blokiranje autobusa i teretnih vozila, pješačke zone itd. Tako je Grad Rijeka Odlukom o uređenju prometa na području Grada Rijeke (Službene novine Primorsko-goranske županije br. 3/05) utvrdio temeljne odrednice uređenja prometa, dok je parkiranje regulirao sijedećim aktima temeljenim na navedenoj Odluci:
- Opći uvjeti o načinu naplate parkiranja na javnom parkiralištu (Službene novine Primorsko-goranske županije br. 15/05)
- Odluka o određivanju javnih parkirališta na kojima se obavlja naplata (Službene novine Primorsko-goranske županije br. 15/05)
- Odluka o visini naknade za parkiranje (Službene novine Primorsko-goranske županije br. 15/05)
- n. PGŽ 6/99., 6/00., 5/01.)
- Odluka o određivanju lokacija i broju rezerviranih parkirnih mjesta za određene korisnike (naplata (Službene novine Primorsko-goranske županije br. 15/05)
- Odluka o određivanju parkirališta za parkiranje autobusa (Službene novine Primorsko-goranske županije br. 15/05)
- Odluka o određivanju lokacije za smještaj nepropisno parkiranih vozila (Službene novine Primorsko-goranske županije br. 15/05)
- Odluka o visini troškova uklanjanja, premještanja i čuvanja nepropisno parkiranih vozila (Službene novine Primorsko-goranske županije br. 10/04)
- Odluka o visini troškova blokiranja i deblokiranja vozila (Službene novine Primorsko-goranske županije br. 15/05)
- Najvažniji projekti Rijeka prometa
Sva dobit Rijeka prometa usmjerava se u unapređenje prometa. Pod unapređenjem prometa razumijevaju se projekti i zahvati u području prometa čija je svrha podizanje kvalitete i razine usluge svim korisnicima u prometu. U razdoblju 2004.–2006. Rijeka promet ostvario je niz investicija i zahvata u prometu, od kojih ističemo:
Pregled investicija 2004.–2006.
- a) INVESTICIJE g.
- Uvođenje automatiziranog sustava naplate, videonadzora te uređenje otvorenog prostora kamionskog terminala Srdoči
171.000 kn
- Priprema dokumentacije za izgradnju garaža na području Grada Rijeke
Izrađena je preliminarna (idejna) tehnička dokumentacija za parkirno-garažni objekt unutar kruga Kliničkoga bolničkog centra Rijeka.
36.000 kn
- Automatizacija naplate na otvorenim parkiralištima Gomila i Benčić
Na tim parkiralištima uređeni su ulazi i izlazi s rampama i automatiziranom naplatom.
611.000 kn
- Nabava specijalnog vozila “Pauk”
Nabavljeno je specijalno vozilo za premještanje nepropisno parkiranih osobnih vozila uz korištenje tehnologije video nadzora.
326.000 kn
- Sustav AUP – II. faza: Uvođenje sustava automatskog upravljanja prometom (AUP) na semaforiziranim raskrižjima u Prometnoj zoni 1 (PZ 1) i povezivanje s prometnim centrom te priprema za III. fazu
Nastavljeno je opremanje raskrižja na 1. prometnom koridoru novim sustavom AUP te videosustavom, čime je zaokruženo automatsko upravljanje u središtu grada. Sustav obuhvaća 32 raskrižja i 11 lokacija s videokamerama za nadzor prometa.
2.104.900 kn
- Proširenje područja pod naplatom i uređenje novih parkirnih mjesta
U 2004. godini prošireno je područje pod naplatom parkiranja na ulice I. Filipovića i I. Marinkovića te područje Belvedera, a uređeno je i novo parkiralište HŽ Brajdica, sveukupno 605 PM. Na lokaciji Brajdica uređeno je mjesto za odlaganje i čuvanje nepropisno parkiranih vozila.
469.000 kn
- b) INVESTICIJE g.
- Proširenje područja naplate parkiranja i uređenje novih parkirnih mjesta na područjima Kozala i Belveder
Pod naplatu su stavljene sve ulice na području mjesnog odbora (MO) Belveder te središte MO Kozala s ukupno 301 novim parkirnim mjestom.
- Automatizacija naplate parkiranja na otvorenom parkiralištu Školjić
Na parkiralištu Školjić uređen je ulaz i izlaz s rampama i automatiziranom naplatom.
- Projektna dokumentacija za parkiralište u krugu KBC-a
Izrađeno je idejno rješenje s troškovnikom te predinvesticijska studija.
- Modernizacija kamionskog terminala Srdoči
Radi proširenja usluge nabavljena je i ugrađena elektronička mosna vaga.
- Ulaganje u III. fazu sustava AUP
Vlastitim kadrovima izrađena je projektna dokumentacija za III. fazu AUP – prometnotehnološki projekt i pripremljena tender-dokumentacija za izbor izvođača.
- Prometnotehnološka studija unapređenja javnoga gradskog prijevoza (JGP)
Prema sporazumu Rijeka prometa i Autotroleja ugovorena je izrada studije koja predviđa uključenje autobusa JGP u sustav automatskog upravljanja prometom. Studija je izrađena i temelj je za primjenu tehnologije inteligentnih transportnih sustava u JGP-u.
- c) INVESTICIJE DO 2017. g.
- Garaža Zagrad B –
U razdoblju od 2011-2015. izgrađen je garažno-poslovno-stambeni objekt Zagrad B. Nova garaža kapaciteta 308 PM i površine oko 2.800 m² izgrađena je uz postojeći sličan objekt Zagrad A. Vrijednost investicije iznosi 52.000.000 kn.
- Garažno-terminalski objekt Zapadna Žabica – pripremna dokumentacija
Objekt je višenamjenski, s modulom autobusnog terminala s 18 perona, s komercijalnim i servisnim dijelom, te modulom garaže na 3 etaže s 800–1.000 PM. Grad Rijeka raspisao je najtečaj i odabrano Idejno arhitektonsko-urbanističko rješenje objekta.
U dogovoru s Gradom Rijeka izrađena je preliminarna studija troškova funkcioniranja objekta, a u tijeku je ugovaranje izrade cjelokupne projektne dokumentacije.
Procijenjena vrijednost objekta je oko 20.000.000 EUR, a od toga se na garažni objekat odnosi 114.000.000,00 kn.
- Garaža uz bazen na Kantridi
Sklopljen je ugovor s bankom Hypo Leasing Kroatien za izgradnju garaže uz novi bazenski kompleks Kantrida, površine oko 7.000 m² i kapaciteta 150 PM. Izgradnja garaže započela je u veljači 2006. a dovršena u veljači 2008. godine.
Vrijednost objekta je 31.200.000 kn.
Osim garažnih objekata, za potrebe Grada Rijeke izdavanjem korporativnih obveznica Rijeka promet izgradio je sljedeće objekte prometne infrastrukture:
- GRADSKA SABIRNA PROMETNICA GSP “233” NA SRDOČIMA I.–III. FAZA izgrađena je 2010.godine a vrijednosti investicije iznosi 000.000 kn
- ULICA IVANA PAVLA II – FAZA izgrađena je 2008-2009 a vrijednost investicije bila je 5.000.000 kn.
- ŽUPANIJSKA PROMETNICA ŽC 5025 RUJEVICA–MARČELJI – ETAPA: RUJEVICA–MARINIĆI izgrađena je u razdoblju 2008-2012. a vrijednost investicije iznosila je 70.000.000 kn.
- TUNELSKI PRIKLJUČAK NA CESTU D 404 – I. FAZA: PRIKLJUČAK RI-POLICENTRO izgrađen je 2008-2010.godine a vrijednost investicije bila je 23.000.000 kn.
Osim operativnih aktivnosti vezanih za održavanje gradskih prometnica i prometne signalizacije, danas je Rijeka promet i suvremena projektantska kuća koja je okupila snažnu ekipu prometnih inženjera i projektanata i sposobna je izrađivati sve vrste prometnih projekata. Usko surađuje sa Gradom Rijeka na održivom razvitku urbane mobilnosti. U suradnji sa vanjskim partnerima Rijeka promet sudjeluje u projektima inovativnih načina upravljanja prometom te primjeni suvremenih inteligentnih prometnih sustava.